KPN stopt met Shoobidoo

Shoobidoo, het klinkt als een vreugdekreet, maar zo kan je het eigenlijk niet noemen. Deze dienst van KPN, een YouTube-kloon, is er namelijk per 1 april dit jaar mee gestopt. Vanaf 9 december 2005 was deze online videodienst in beta. Vervolgens is Shoobidoo nooit meer uit die fase gegaan.

Wat kon je er mee?
Shoobidoo was een portal waar je je filmpjes op kwijt kon. In dat opzicht was het dus een echte YouTube kloon. Ook kon je de filmpjes indelen in bepaalde categorieën of channels. Vrijwilligers controleerden of het filmpje in die categorie paste, waarna het op de site geplaatst werd. Uit de Google cache heb ik nog de volgende beschrijving van Shoobidoo weten te halen:

Shoobidoo wil uitgroeien tot de grootste user generated videosite van Nederland. Door alle video’s in een bepaald interessegebied te koppelen, zullen video channels ontstaan die via diverse media (internet, mobiel, televisie) kunnen worden ontsloten.

Opvolger
Shoobidoo was dus helemaal niet zo anders als de rest van de aanbieders. Daarom kwam KPN met de gedachte van een opvolger, “Shood”. Hiermee werd ingespeeld op het idee van doe-het-zelf televisie (zie: De Nieuwe Reporter). In tegenstelling tot Shoobidoo richtte Shood zich ook op televisie. Shood was namelijk een site waarop je je eigen digitale televisiekanaal kon maken. Het heeft echter nooit het daglicht mogen zien.

Waarom gestopt?
Op de site van Shoobidoo staat nu dat er te weinig belangstelling voor was. Terwijl KPN nog bezig was hebben de Nederlanders verder gekeken dan hun neus lang is; in de vorm van YouTube.  Bovendien is de naam Shoobidoo niet bepaald sterk als je het in moet typen; je kan je vast wel voorstellen dat er veel tikfouten gemaakt worden bij het invoeren van de url. KPN had hierom denk ik ook de domeinen Shoobidoe en Sjoebidoe automatisch naar Shoobidoo laten leiden. Maar daar zijn nog vele varianties op mogelijk. En belangrijker: zelf heb ik nog nooit van deze website gehoord. In 2006 was het een en al Hyves en YouTube dat de klok sloeg.

Shood
Waarom Shood dan gestopt is, is mij niet bepaald duidelijk. Het idee van een eigen televisiekanaal (zoals de Amerikaanse “public access” televisie shows) lijkt een prima idee. Maar de digitale televisiemarkt was er blijkbaar nog niet klaar voor. Wanneer het grootste gedeelte van Nederland digitale televisie heeft, moet dit toch te realiseren zijn. Wellicht kan KPN leren van haar fout met Shoobidoo, en ons verrassen met een nieuwe Shood op een juist tijdstip.

You May Also Like

More From Author